Kas yra mindfulness?

Mindfulness sąmoningas dėmesingumas arba dėmesingas įsisąmoninimas – tai gebėjimas sutelkti dėmesį į dabarties akimirkos patyrimą jo nevertinant.

Dabarties akimirka yra vienintelė tikra mūsų gyvenimo akimirka. Tik čia ir dabar mes galime pajusti saulės šilumą ant savo skruosto, išgirsti paukščio čiulbesį, užuosti gėlės ar rytmečio kavos aromatą, išvysti šypseną mylimo žmogaus akyse. Deja, pernelyg dažnai mus mintys nuneša į praeitį, prikeldamos nemalonius prisiminimus, ar į ateitį, kurdamos nesibaigiančius planus ar grėsmių scenarijus. Visa tai mus įtraukia į nesibaigiantį problemų sprendimo ir streso verpetą. Mes gyvename savo mintyse, praeityje ir ateityje, bet ne savo kūne dabartyje, keliaudami per gyvenimą „autopiloto“ režimu, nepastebėdami kaip prabėga valandos, dienos, mėnesiai, metai ar ištisi dešimtmečiai.

Mindfulness leidžia išeiti iš „autopiloto“ režimo ir moko gyventi dabartyje. Tai gebėjimas būti sąmoningu, dėmesingu, smalsiu ir atsisakančiu išankstinio vertinimo bei reagavimo. Tai gebėjimas patirti vidinę laisvę, regėti didesnę perspektyvą ir leisti gyvenimui atsiskleisti ryškiausiomis spalvomis.

Mindfulness yra ugdomas gebėjimas. Panašiai kaip sporto treniruotės stiprina mūsų kūno raumenis, mindfulness treniruotės stiprina mūsų dėmesingumą ir sąmoningumą. Todėl nuolatinės dėmesingumo praktikos yra labai svarbu. Praktikos gali būti formalios, kuomet specialiai joms paskiriame laiką, arba neformalios, kuomet dėmesingumą įtraukiame į kasdienes veiklas. Pagrindinė formali praktika yra meditacija – sąmoningas dėmesio sutelkimas, pavyzdžiui, į kvėpavimą. Meditacija gali būti ne tik statinė (atliekama sėdint ar gulint), bet ir dinaminė (atliekama judant) – pavyzdžiui, ėjimo meditacija arba dėmesingi judesiai.

Mindfulness istorinės ištakos yra budistinėje tradicijoje, bet šiuolaikinė mindfulness yra sekuliari mokslu grįsta praktika. Jos pradininkas vakaruose Dr. Jon Kabat-Zinn, JAV Masačusetso universiteto Medicinos mokyklos profesorius, 1979 m. čia įkūręs Streso valdymo kliniką ir sudaręs 8 savaičių struktūruotą Įsisąmoninimu grįstą streso valdymo (angl. Mindfulness-Based Stress Reduction, MBSR) programą, kurios efektyvumas buvo patvirtintas daugybe tyrimų. Šiuo metu įsisąmoninimu (mindfulness) grįstos metodikos dėl savo efektyvumo yra plačiai naudojamos visame pasaulyje – didžiausiose verslo kompanijose (Google, Apple, Nike ir daugybės kitų), ugdymo įstaigose (universitetuose, mokyklose), medicinoje (gydytojų skiriama priemonė streso ir depresijos įveikai), profesionaliame sporte ir daugybėje kitų sričių.

Šiuolaikiniame streso ir nesibaigiančių iššūkių kupiname pasaulyje mindfulness yra vienas efektyviausių būdų atrasti vidinę ramybę ir gyvenimo pilnatvę. Kaip sako šiuolaikinio mindfulness pradininkas:

Mes negalime sustabdyti bangų, bet galime išmokti jomis plaukti.

Jon Kabat-Zinn